Každé dieťa, ktoré prvýkrát vstúpi do neznámeho prostredia, zažíva určitú mieru stresu. Nie je to inak ani u čerstvého škôlkara/čerstvej škôlkarky v prvých týždňoch v materskej škole.
Čas, ktorý dieťa potrebuje na to, aby si zvyklo na priestor škôlky, na pani učiteľky a pánov učiteľov, na ostatné deti v skupine a na škôlkarský režim, nazývame adaptáciou. Dievčatá a chlapci sa postupne prispôsobujú novým životným podmienkam a okolnostiam.
Ako prebieha adaptácia detí v škôlke?
Psychologička Joan Brownová opisuje 3 štádiá adaptácie na škôlku:
- Štádium maladaptácie – dieťatko ráno plače a ťažko sa lúči so svojou mamou alebo svojím otcom. Je prirodzené, že zo začiatku prežíva čerstvý škôlkar/čerstvá škôlkarka stres a je v napätí. Neskôr v článku si povieme viac o tom, čo robiť, keď naše dieťa veľmi plače ráno doma pred odchodom do škôlky alebo pri príchode z nej.
- Štádium adaptácie – v tomto štádiu je typické, že organizmus dieťaťa je v pohotovosti. Nie sú ojedinelé prechodné ťažkosti, hlavne čo sa týka spánku a jedenia. Kým si dieťa zvyká na nové pravidlá škôlky, môže ich častejšie porušovať a môže odmietať spoluprácu s učiteľkou/učiteľom. V škôlke sa pravidelne pýta na to, kedy prídu jeho rodičia.
- Kompenzačné štádium – toto sa ráta ako ukončenie adaptácie. Škôlkar/škôlkarka je zvyknutý/-á na učiteľov a učiteľky, ostatné deti, režim a pravidlá materskej školy. Dieťa je emocionálne vyrovnané a pokojné. Prechodné ťažkosti pominú.
Koľko trvá, kým si škôlkari a škôlkarky zvyknú na škôlku?
Ako rýchlo si dieťa zvykne na škôlku, závisí od mnohých vecí: od jeho temperamentu (reaktivita, sebakontrola a spoločenskosť dieťaťa), veku, zdravotného stavu, úrovne schopností (reč, samostatnosť, sociálne zručnosti), postoja predovšetkým jeho mamy k nástupu do škôlky, od prípravy na škôlku či samotnej škôlky a pravidelnosti dochádzky dieťaťa.
Bezproblémová adaptácia trvá 2 – 4 týždne, prejavuje sa žiadnymi či miernymi ťažkosťami.
Náročnejšia adaptácia vyžaduje viac ako mesiac. Dieťa s ťažkým stupňom adaptácie si môže na škôlku zvykať dlhšie ako 2 mesiace alebo si na ňu nemusí zvyknúť vôbec. Je dobré poskytnúť dieťaťu cielenú podporu vo forme terapie hrou alebo filiálnej terapie.
Aké ťažkosti sa môžu u škôlkara/škôlkarky objaviť počas adaptácie na materskú školu?
U svojho syna alebo svojej dcéry môžete prechodne pozorovať:
- Zníženú chuť alebo nechuť do jedla – je veľmi časté, že kým si detičky zvyknú na škôlku, budú tam málo jesť.
- Menej kvalitný spánok počas obeda – v nedostatočne známom prostredí sa bude niektorým deťom ťažšie zaspávať alebo sa budú častejšie budiť.
- Návrat na nižšiu vývinovú úroveň (tzv. regresia) – dieťa sa opäť pocikáva, odmieta sa najesť či prezliecť sa samo, hoci to už všetko ovládalo.
- Dieťa sa môže javiť smutné, bez energie, bez záujmu a pasívne. V škôlke je skôr pozorovateľom, do činností sa často nezapája. Je opatrné. Potrebuje získať istotu a bezpečie v novom prostredí.
- Môžu sa objaviť alebo sa častejšie vyskytnúť záchvaty hnevu až zúrivosti. Dieťa týmto spôsobom reaguje na zvýšený stres.
Týmito spôsobmi deti bojujú so stresom a prispôsobujú sa zmenením životným podmienkam.
Kedy treba spozornieť a konzultovať s učiteľským personálom a vyhľadať psychologickú pomoc?
V každom prípade – ak máte pocit, že správanie alebo nálada vášho dieťatka sa výrazne zmenili, odporúčame porozprávať sa s jeho učiteľkou/učiteľom. V nasledujúcich prípadoch odporúčame pre istotu psychologickú konzultáciu:
- Váš škôlkar/vaša škôlkarka neutíšiteľne plače už ráno pred odchodom z domu alebo v škôlke a nenechá sa upokojiť ani pani učiteľkou. Dieťa väčšinu dňa v škôlke preplače.
- Dieťa silno odmieta ísť ráno do škôlky a je to boj vôbec ho do nej dostať.
- U vášho dieťaťa sa pravidelne objavujú telesné ťažkosti, ako sú bolesti hlavy alebo brucha, nevoľnosť alebo vracanie, a nemá to telesnú príčinu.
- Váš syn/vaša dcéra zažíva nadmerný stres: pocikáva sa, pokakáva sa alebo často masturbuje v prítomnosti iných detí počas programu v škôlke.
- Vaše dieťa sa javí úplne bez záujmu, apatické, depresívne, nereaguje a takéto správanie preň nie je typické.
- Dieťa je útočné, agresívne. Vybuchuje aj pre zdanlivé maličkosti.
Ako uľahčiť svojim deťom adaptáciu v škôlke?
Ideálne je, ak dieťa chodí do škôlky pravidelne – každý deň od pondelka do piatka. Ráno ho do škôlky nosí ten z rodičov, s ktorým sa dieťa vie ľahšie rozlúčiť.
Rozlúčka má mať formu rituálu a má byť krátka. Povedzme svojmu dieťaťu, ako veľmi ho ľúbime a kedy ho vyzdvihneme. Poprajme mu pekný deň a odíďme – neodporúča sa dlhé zdržovanie sa v priestoroch škôlky. Pani učiteľka je tá osoba, ktorá preberie vaše dieťatko, utíši ho, ak plače, a pomôže mu zapojiť sa do hry alebo inej činnosti v triede.
Hračka alebo iný predmet z domu môže v deťoch vyvolať pocit domova v zatiaľ cudzom prostredí škôlky.
Keď po svoje dieťa na obed alebo poobede prídeme, privítajme sa s ním s radosťou. Vyhýbajme sa však „vypočúvaniu“ alebo ľutovaniu dieťaťa preto, že muselo zostať v škôlke. Namiesto toho môžeme povedať niečo, o čom vieme, že daný deň v škôlke robili, a dať svojmu dieťatku priestor na reakciu.
Neľutujte svojho škôlkara/svoju škôlkarku, keď plače
Hoci práve môžeme cítiť ľútosť pri pohľade na svoju plačúcu dcéru alebo svojho plačúceho syna, ľutovanie nie je nápomocnou rodičovskou reakciou. Namiesto ľútosti vyjadrime svoje pochopenie pre plač a smútok dieťatka.
Dajme mu trošku priestoru vyplakať sa v našej prítomnosti. Snažme sa o to, aby sme sa vcítili do situácie a pocitov svojho škôlkara/svojej škôlkarky a presne to aj pomenovali slovami. Keď sa dieťa utíši, môžeme pokračovať vo svojom dni.
Ako zvládnuť tieto náročné situácie, si priamo trénujeme na Kurze pre rodičov: filiálnej terapii. Je to intenzívny desaťtýždňový praktický program pre mamy a otcov. Prihlásiť sa môžete na webovej stránke www.odetoch.sk Vďaka kurzu budete vedieť poskytnúť útechu svojmu dieťatku, zároveň ho učiť tomu, ako sa vyrovnať so svojimi pocitmi, a posilníte jeho psychickú odolnosť. Inšpirovať sa môžete aj e-knihou o Adaptácii detí v materskej škole – všetko, čo potrebujeme ako rodičia vedieť.
Slová na záver
Keď chcete svojim budúcim škôlkarom/budúcim škôlkarkám uľahčiť adaptáciu v škôlke, dbajte na to, aby (pokiaľ sa dá) nezažívali žiadne iné veľké zmeny vo svojich životoch. Venujte pozornosť dôkladnej príprave na nástup do škôlky (4 oblasti prípravy na nástup do škôlky s množstvom praktických odporúčaní psychologičky nájdete vo videozázname z webinára: Ako pripraviť svoje dieťa na nástup do materskej školy? Pohľad a odporúčania psychologičky).
„Schopnosť dieťaťa úspešne sa adaptovať bude do značnej miery závisieť od psychického stavu jeho rodičov. Čím pokojnejší budú matka a otec s tým, že dieťa začne navštevovať predškolské zariadenie, tým istejšie sa bude dieťa cítiť v neznámom prostredí.“ – Joan Brownová
Prajem vašim ratolestiam veľa krásnych momentov v škôlke a vám dôveru v ne.
Zdroje: